חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

למי מגיע פטור ממס הכנסה

למי מגיע פטור ממס הכנסה

חשוב לדעת כי אדם שחלה או לחילופין נפגע בצורה כזו או אחרת, עשוי להיות זכאי לפטור מלא מתשלום למס הכנסה. על כן, למי מגיע פטור ממס הכנסה היא שאלה נפוצה במיוחד, כאשר הפטור ניתן גבר עבור כל אותם אנשים אשר סובלים מנכות רפואית, במטרה לעודדם להמשיך לעבוד, למרות המצב הרפואי בו הם נמצאים. 

יחד עם האמור, יש לזכור כי פטור ממס הכנסה לנכה יינתן בהתאם לתנאים בסעיף 9 לפקודת מס הכנסה, לפיהם, הזכאות תתקבל במספר מצבים ספציפיים. המצב בראש יבוא לידי ביטוי כאשר תקבע נכות של מאה אחוז בעקבות בעיה רפואית אחת.

מקרה שני בגינו יתקבל פטור ממס הכנסה יתרחש כאשר נקבעת נכות מצטברת שעולה על 90% לכל הפחות, בעקבות מספר בעיות רפואיות, כאשר לפחות אחת מהבעיות אחראית ל-40% נכות.
מקרה נוסף יהיה עבור נכים אשר זכאים לתגמול חודשי בהתאם לחוק הנכים או לחילופין חוק נפגעי פעולות איבה. מקרה אחרון יהיה כאשר הנכה יסבול ממספר בעיות רפואיות, בעוד כי החישוב יתבצע בדרך של שקלול אחוזי הנכות שמתקבלים מכל בעיה רפואית.

במרבית המקרים, על מנת להבין לעומק למי מגיע פטור ממס הכנסה במצב שכזה, ניתן לבצע את החישוב בעזרת מחשבון פטור ממס הכנסה. על כן, במידה ואתם עדיין שואלים למי מגיע פטור ממס הכנסה ותוהים מהו מקומכם בדבר, אם כן, החלטנו לרכז עבורכם למאמר הבא את כל המידע שתצטרכו להכיר בנושא.

למי מגיע פטור ממס הכנסה

עובדים וזכאים שונים לפטור ממס הכנסה

על מנת להבין לעומק למי מגיע פטור ממס הכנסה, עליכם לזכור כי לא מדובר על פטור שמיועד רק לאנשים שאינם מחזיקים באפשרות לעבוד. זאת בעוד כי רבים מהזכאים הם אנשים שעובדים במשרה מלאה ולעיתים אף כאלה שממשיכים בשגרת החיים התקינה שלהם ובמקביל, מצליחים ליהנות מהטבות שמגיעות להם אל מול מס הכנסה, בהתאם לחוק.

זאת בעקבות העובדה כי הנכות הרפואית, בשונה מהנכות התפקודית, לא תמיד תבוא לידי ביטוי בצורה שתגביל רמת תפקודו של הנכה, כאשר המקבלים אותה אינם מוגדרים כנכים. בנוסף, חשוב לא פחות לציין את הזכאות לפטור ממס הכנסה לבן או בת זוג של נכה שכן, אותם בני זוג יכולים לקבל הטבת מס שתבוא לידי ביטוי בנקודת זיכוי כל שנה. זאת בעוד כי מדובר על פיצוי אשר מהווה לתחליף הפטור המיוחל.

למי מגיע פטור ממס הכנסה

מי קובע למי מגיע פטור ממס הכנסה?

על פי החוק במדינת ישראל, ישנם מספר גופים אשר מחליטים למי מגיע פטור ממס הכנסה שכן, מדובר למעשה על אותם גופים המקנים את דרגות הנכות שמאפשרות אישור פטור ממס הכנסה, בין הגורמים השונים תוכלו לפגוש בוועדות משרד הביטחון, ועדות למטרת פטור ממס הכנסה המתקיימות במוסד לביטוח לאומי, ועדות משרד האוצר שפועלות על פי חוק נכי רדיפות נאצים, חוק פיצוי לנפגעי גזזת וכיוצא בכך. 

באשר לתהליך הגשת הבקשה, עליכם לזכור כי מדובר על תהליך מורכב הכולל בתוכו ריכוז של טפסים ואישורים רלוונטית לצורך הגשת בקשת הפטור ממס הכנסה. זאת בעוד כי בין האישורים הנדרשים תוכלו לפגוש באישור מסירת מידע, בקשת פטור ממס הכנסה וקביעת אחוזי נכות לצרכי מס הכנסה.

כמו כן, לאחר שתקבלו את כל הטפסים הרלוונטים, תקבלו טופס הפנייה לוועדה רפואית על ידי פקיד השומה של המוסד לביטוח לאומי, במטרה לקבוע את אחוזי הנכות שלכם. זאת בעוד כי בתום מילוי הטופס יהיה על התובע לצרף אגרה בשווי 659 שקלים לצד כל המסמכים והאישורים הרלוונטים, כולל הטפסים שעל התובע להגיש לצורך הגשת בקשה ראשונית לפטור ממס הכנסה.

למי מגיע פטור ממס הכנסה

התהליך שיחליט למי מגיע פטור ממס הכנסה

השאלה למי מגיע פטור ממס הכנסה מגיעה לסופה במהלך הוועדות הרפואיות שכן, יזומן התובע בהתאם למצבו הרפואי שהגיש. זאת בעוד כי התהליך בוועדות הרפואיות הוא קריטי במיוחד, והוא זה שיקבע בסופו של דבר למי מגיע פטור ממס הכנסה.

כמו כן, מדובר על תהליך שנמשך בממוצע תחת פרק זמן של מספר חודשים, כאשר בסיכומו של דבר שולח המוסד את ההחלטה הסופית לתובע. על כן, במידה והוחלט לקבוע דרגת נכות רפואית בגובה של 90% ויותר, ינפיק פקיד השומה אישור עבור קביעה של אחוזי נכות על פי סעיף 9 לפקודת מס הכנסה ובמילים אחרות – אישור רשמי לפטור המיוחל.

כמו כן, החלטת הוועדה הרפואית עשויה להיות קבועה, אך גם זמנית, עתידית או רטרואקטיבית. במצב של החלטה רטרואקטיבית למשל, מחזיק התובע באפשרות לקבל החזרי מס שקיבל עד 6 שנים רטרואקטיבית, בעוד כי מניין השנים יתחיל להיספר ממועד קבלת התשלום והגשת הבקשה לפטור. 

נוסף על האמור, חשוב לציין כי במידה ודרגת הנכות הרפואית תהיה נמוכה מ-90%, הרי שבאפשרות התובע להגיש ערעור על החלטתה של הוועדה הרפואית, כאשר את הערעור יהיה עליו להגיב ממסירת מכתב החלטה של פקיד השומה.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי גם פקיד השומה מחזיק בסמכות לערער על החלטת הוועדה. במרבית המקרים, הדבר יקרה כאשר תתקבל החלטה גבוהה מ-90%, אך לא פעם ישנם מקרים בהם פקיד השומה בוחר לערר לטובת התובע שקיבל פחות מ-90% נכות.

מאמרים נוספים

מימוש הזכאות לפטור ממס הכנסה

במועד קבלת האישור לפטור ממס הכנסה, יהיה על התגובה להגיש דו"ח שנתי עבור כל אחת מהשנים הרלוונטיות. כמו כן, עולה הצורך בצירוף אישור מקורי עבור כל אחת מההכנסות שיש לעובד או לחילופין בן או בת הזוג, לצד אישור של כל אחת מההוצאות או הזיכויים העשויים להוביל להפחתה בתשלום המיסים.

יש לציין כי במידה והנתונים לא ידווחו באופן מדויק, או שלחילופין יבחר התובע לדווח חלק מההכנסות, הרי שהדבר עשוי להוביל לעיכובים, ולא פעם נמצא כי לתובע נוצר חוב במס הכנסה בעקבות טעויות בהגשת השומה.

תקרות הפטור מתשלומי מס הכנסה

כאשר מדובר על פטור מתשלום מס הכנסה, הרי שישנן שני תקרות עיקריות שחלות על גובה הפטור:

1.יגיעה אישית – למעשה, מדובר על פטור מתשלום מיסים על שכר העבודה, לתקופה של שנה ומעלה, והתקרה שלו עומדת על גובה של 628,800 ש"ח נכון להיום. במטרה לקבל את הפטור המלא, הרי שעל תקופת הנכות לעמוד פרק זמן של שנה לכל הפחות. 

2.הכנסה הונית – פטור על הכנסה מדיבידנד, רכוש, ריבית על ניירות ערך וכיוצא בכך, עומד נכון להיום על גובה של 73,360 ש"ח. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי במידה ותקופת הנכות תהיה בין 185 ימים לשנה, הרי שסכום הפטור בגין יגיעה אישית יהיה זהה לשל פטור מהכנסה הונית. 

בשורה התחתונה, רבים הם האנשים שלא יודעים למי מגיע פטור ממס הכנסה ולמה, וגם אלו שכן מודעים לכך צריכים לא פעם להתמודד מול בירוקרטיה מתישה במיוחד, עד לעת בה יקבלו את הפטור המיוחל.

על כן, הדבר הופך לבעייתי במיוחד כאשר מדובר על אנשים אשר סובלים ממחלות ונכויות שונות.
לכן על מנת להבין היטב למי מגיע פטור ממס הכנסה, ההמלצה שלנו תהיה להסתייע בשירותיה של חברה מקצועית שמתמחה בתחום, כזו שתלווה אתכם מתחילת התהליך ועד לקבלת הפטור.

תוכן עניינים

קטגוריות
השירותים שלנו
חייגו 054-7274614 או
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!
הפופולריים ביותר
עוד מאותו נושא
Open chat
לשיחה מהירה לחץ כאן
לשיחה מהירה לחץ כאן